Jenni Kuusijoensuu
Uran kasvutarina yrityksen sisällä / Matka siivoojasta henkilöstöhallinnon ammattilaiseksi
Alkutaival N-Cleanilla
Jenni aloitti uransa N-Cleanilla kesätyöntekijänä hotellisiivoojana vuonna 2012 ja hän jatkoi töitä opiskelujen ohella. Ensimmäiset työtehtävät koostuivat pääosin hotellihuoneiden siivoamisesta ja yleisten tilojen puhtaanapidosta. Esihenkilö huomasi pian hänen potentiaalinsa ja oma-aloitteisen asenteensa. Vuosien varrella hän saikin lisää vastuuta mm. toimien esihenkilönsä tuuraajana ja ohjaajana kohteessa. Nämä kokemukset loivat hänen osaamiselleen vahvan perustan ja opettivat tärkeitä taitoja vastuunoton, johtamisen ja organisoinnin näkökulmasta.
Laajenevat vastuut
Valmistuttuaan ammattikorkeakoulusta Jenni eteni kohde-esihenkilön tehtäviin, joissa sai vastuulleen useampia kohteita. Jenni suoritti myös lähiesimiestyön ammattitutkinnon ja puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan erikoisammattitutkinnon, mikä auttoi häntä kehittämään osaamistaan entisestään. Esihenkilönä Jenni koordinoi niin pieniä kuin suuria tiimejä, suunnitteli työvuoroja ja varmisti työn laadun pysymisen korkeana kaikissa tilanteissa. Lisäksi hänellä oli tulosvastuu kohteesta, vastuu oman tiiminsä henkilöhallinnollisista asioista, uusien työntekijöiden rekrytoinnista, perehdyttämisestä sekä tiiminsä ammattitaidon ylläpitämisestä ja kehittämisestä. Jenni oli myös aktiivisesti mukana asiakasyhteistyössä, jossa hän edisti positiivista asiakaskokemusta ja lisämyyntiä tiiminsä toiminnan kautta. Tämä monipuolinen rooli ei ainoastaan kasvattanut hänen ammattitaitoaan, vaan myös vahvisti hänen kykyään toimia luottavaisesti ja menestyksekkäästi esimiehenä.
Käännekohdat ja uusi rooli
Suurin käännekohta Jennin uralla on kuitenkin ollut siirtyminen HR-koordinaattorin positioon vuoden 2024 alussa. Rooliin siirtyminen oli merkittävä askel, sillä se antaa nyt mahdollisuuden vaikuttaa suoraan yrityksen henkilöstöpolitiikkaan ja esimerkiksi työnantajamielikuvan kehittämiseen.
Nykyisessä roolissani HR-koordinaattorina vastaan koko Suomen kattavista rekrytoinneista, henkilöstöeduista, kuten koulutuksista ja erilaisten tapahtumien järjestämisestä. Päivittäisiin tehtäviini kuuluvat muun muassa rekrytointiprosessien hallinta, esihenkilöiden ja hakijoiden koordinointi, koulutusyhteistyöt sekä oppisopimusten hallinta. Lisäksi laadin raportteja ja tilastoja yrityksen toiminnan kehittämiseksi sekä johtoryhmän käyttöön.
Osallistun ympäri vuoden erilaisiin rekrytointiin sekä henkilöstöön liittyviin tapahtumiin. Suurten rekrytointikampanjoiden aikana työpäiväni täyttyvät työhakemusten läpikäymisestä ja esivalinnan suorittamisesta haastatteluun etenevien hakijoiden osalta, haastatteluista yhdessä esihenkilöiden kanssa, viestinnästä sekä laajoista perehdytyksistä. Hiljaisempina aikoina keskityn sisällöntuotantoon ja osallistun aktiivisesti meneillä oleviin projekteihin.
’’Työni on monipuolista ja vaihtelevaa. Olen ylpeä siitä, että voin edistää N-Cleanin menestystä ja kehittää yritystä jatkuvasti eteenpäin’’, Jenni toteaa.
Tällä hetkellä Jenni opiskelee HR-asiantuntijan ja liiketoiminnan erikoisammattitutkintoa, tavoitteenaan kasvaa ja kehittyä oman osaamisensa asiantuntijaksi. N-Clean on tarjonnut hänelle monipuolisia koulutuksia ja mahdollisuuksia kehittää osaamistaan. Olen saanut osallistua erilaisiin projekteihin ja koulutuksiin, jotka ovat tukeneet ammatillista kasvuani.
Olen ylpeä siitä, kuinka pitkälle olen päässyt ja odotan innolla, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, Jenni sanoo. N-Cleanilla on aina arvostettu kehitystä ja kasvua, ja tämä matka on osoittanut, että myös työntekijöiden kohdalla kova työ ja omistautuminen todella kantavat hedelmää.
Vinkkejä urapolun rakentamiseen
Jennin TOP 5 vinkit urallaan eteenpäin pyrkiville omanlaisen urapolun rakentamiseen:
- Työskentele ahkerasti unelmiesi eteen
- Opiskele ja kehitä itseäsi jatkuvasti
- Arvosta kaikkia mahdollisuuksia ja osallistu erilaisiin projekteihin
- Keskustele esihenkilön kanssa omista tavoitteista ja kehitystoiveista
- Pysy uteliaana uudelle ja luota prosessiin. 😊